IJsland 2008

De naam IJsland dekt niet geheel de lading. De warme golfstroom zorgt voor een onverwacht mild klimaat. Zomers schijnt de zon vele uren en is alles mooi groen, de wintermaanden zorgen voor een milde sneeuwval. Al met al een zachter weertype dan bv New York city. Het advies is om je in de zomermaanden in laagjes te kleden, stevige bergschoenen en een zwembroek mee te nemen om mee te doen aan de favoriete ontspanning van de IJslanders.  Het weer kan echter zeer veranderlijk zijn. Bekend spreekwoord van de IJslanders: als het weer je niet bevalt , wacht 10 minuten. De taal in IJsland is een verbasterd Noors dat al eeuwenlang nagenoeg onveranderd is gebleven. Historische teksten zijn derhalve voor de meeste IJslanders nog steeds te lezen. Er wonen in IJsland, op zo'n 64.000 km2 ongeveer 300.000 mensen waarvan 60% in Reykjavik en omgeving.  Rust en stilte zijn in IJsland dus nog volop te vinden.

16 juni

Maandag 16 juni vertrek ik met Icelandair vanaf Schiphol naar Kevlafik Airport  in IJsland. Het vliegveld ligt ten zuiden van de hoofdstad Reykjavik. Na een vlucht van 3 uur wordt ik opgehaald door Hrafn, mede-eigenaar van Gavia Travel, de maat- schappij die door Charles Glatzer aangenomen is om onze reis in goede banen te leiden. Ik voeg me in Reykjavik bij de rest van de groep die verder louter uit Amerikanen bestaat. We verzamelen in hotel Loftleidur. De groep bestaat uit 8 cursisten, cursusleider Charles Glatzer en plaatselijke gids Yann kolbeinsson. Yann is één van de bekendste vogelaars in IJsland. Hij is 29 jaar oud en bezig met het afronden van zijn M.Sc. titel in avian ecology aan de universiteit van IJsland. Hij is tevens lid van het bestuur van de Islandic Society for the Protection of Birds (Fuglavernd Birdlife Iceland ) en lid van de Icelandic Rarities Committee.

Yann

Charles 'Chas' Glatzer

In het hotel zijn de meeste Amerikanen reeds in de lobby aanwezig.  Tom komt een dag later en Chas staat vast dingen van organisatorische aard door te geven.  Mijn roommate voor de komende dagen is Ivan, een oncoloog uit New York.  Aangezien we veel en lang licht hebben is er de mogelijkheid om nu nog wat te fotograferen.  In de lobby staat Bill al helemaal dressed to the occasion en ik besluit met hem mee te gaan. Dinner gooit echter roet in het eten en Bill en ik besluiten om dan maar na het avondeten de plekken om het hotel te gaan verkennen.  We vinden eidereenden, graspiepers en dicht bij het hotel een koppel Goudplevieren dat op dezelfde plek rond blijft hangen. Als er even later een kuiken om de hoek komt kijken weten we waarom.

Dinsdag 17 juni

Na het ontbijt rijden we in zuidwestelijke richting naar het Snaefellsnes schiereiland. Het ligt aan de westkust tussen de Faxaflói baai aan de zuidkant en de Breiöaffjörour baai aan de noordzijde. Onderweg nemen we een lichte lunch en dat heeft voor iedereen, zeker voor Amerikanen, een verschillende betekenis. We gaan vogels zoeken in het gebied Mýrar en vinden wilde zwanen, kleine jagers, tureluurs, bontbekplevieren, noordse sternen, eiders, harlekijneenden en paarse strandlopers. Na het diner gaan we tot in de late uren door met fotograferen. We overnachten in hotel Hellnar.

Mýrar

Onderweg ook nog een stop om dit oude kerkje te bekijken. het is één van de oudste, zo niet de oudste van IJsland het is met pek beschilderd en een must see voor iedere zichzelf respecterende toerist.

Woensdag 18 juni

Wake up call om 05.30 om met de hele groep voor het ontbijt wat te gaan schieten. We gaan naar de Pufedjarg klif om wat zeevogels te vinden, in dit geval noordse stormvogels en drieteenmeeuwen. We vinden ze bij hun nesten tegen de rotsen aan maar ze zitten helaas in tegenlicht. Na het ontbijt door naar Amarstapi voor meer kustvogels. Onderweg komen we wat grutto's tegen die bij de Amerikanen voor veel opwinding zorgen, blijkbaar in de VS niet zo algemeen als bij ons.

Onderweg richting noordoosten zie ik de raarste vorm wolk ever en die gaat natuurlijk op de plaat. Later zie ik dat deze formatie wel meer in IJsland gezien wordt.

We rijden langs een kolonie noordse sternen en ondanks dat we keurig op de openbare weg blijven waar wel meer IJslanders lopen vallen de sternen ons lastig met spectaculaire  duikvluchten.

Uiteindelijk met de veerboot naar de Breidavik baai om door te rijden naar de Látrabjarg klif om daar zeevogels in het algemeen te zoeken en de papegaaiduikers in het bijzonder.  De Látrabjarg klif is het meest westelijke deel van IJsland en derhalve ook van Europa. Hij is ongeveer 14 km lang en steekt plaatselijk zo'n 440m de hemel in. Er broeden veel kustvogels. Hij bevat de grootste kolonie alken in de wereld. We overnachten in de middle of nowhere in hotel Breidavik dat op een half uur rijden van de klif ligt.

Hotel Breidavik

Donderdag 19 juni
Vandaag uitslapen en pas ontbijten om 09.00 uur.  Ons hoofddoel vandaag is weer de Látrabjarg klif en dan vooral de papegaaiduikers. Aangezien die pas in de namiddag actief worden en de klif tot die tijd in tegenlicht zit hebben we vandaag geen haast.  Chas besluit om onderricht in het gebruik van de flitser te geven en hij kan de aandacht van zijn klasje aardig vasthouden, de man is een wandelende encyclopedie. We lanterfanten wat door en zorgen er voor dat we rond een uur of 4 weer bij de klif zijn waar we ons ongans schieten op de zeevogels.

Rond18.00 uur zijn we terug in het hotel voor het diner en daarna zo snel mogelijk terug naar de klif voor onze laatste puffinshoot. Rond 24.00 uur, het is dan nog gewoon licht, zij het wat minder,  terug naar het hotel. Op een elevatie voor we bij het hotel zijn ziet Chas een mooie gelegenheid om een ieder die het wil vast te leggen tegen de ondergaande zon. Hit the sack rond 01.00.

Vrijdag 20 juni
Achter hotel Breidavik is een aantal slootjes waar wat duikers zich ophouden. Om 07.00 uur shop ik mezelf uit bed om daar een kijkje te nemen. Ik ben om deze tijd niet de enige van de groep die aan het fotograferen is. De roodkeelduikers zijn er wel maar ze zitten in vervelend tegenlicht. Toch maar een paar foto's gemaakt om toe te geven aan de verslaving.

Om 09.00 uur gezamenlijk ontbijt om daarna met de ferry weer naar het vasteland te gaan. Onderweg stoppen we op het eiland Flatey waar nog slechts 2 gezinnen wonen. We gebruiken hier de lunch en maken de rest van de middag het eiland onveilig. We vinden hier zwarte zeekoet, sneeuwgors, tureluur, grauwe franjepoot, noordse- stern en stormvogel, koperwiek en bontbekplevier.  Om 19.30 uur zijn we terug op het vasteland en gaan we door naar hotel Stykkishólmur voor avondeten en de welverdiende rust.

Zaterdag 21 juni
We staan vroeg op en ontbijten om 06.30 uur. Na het ontbijt rijden we in zuidoostelijke richting en hebben lunch in het Thingvellir National Park, gelegen in een groot lavaveld op de mid-atlantische rug, een scheur die van noord naar zuid in het midden van de bodem van de Atlantische Oceaan loopt. Deze rug zorgt ervoor dat dat Europa en Afrika  steeds verder van Amerika verwijderd worden met een snelheid van zo'n 3mm per jaar Op enkele plaatsen steekt de rug boven de zee- spiegel uit , zoals op de vulkanische eilanden St. helena, Ascension en de Azoren. Zo ook op IJsland dat langzaam naar oost en west uitbreid. Hier is de mid-atlantische rug te herkennen als een vulkanisch actieve zone die midden door het eiland loopt. Het is deze rug die verantwoordelijk is voor de vulkanische uitbarstingen en aardbevingen op IJsland. Thingvellir is tevens de plaats waar het eerste IJslandse parlement (Althingi) en naar ik heb begrepen het eerste ter wereld, werd gevormd aan de oevers van het Thingvallavatn meer, het grootste meer in IJsland. Het Thingvallavatn is met zijn oppervlakte van 84 km˛ het grootste natuurlijke meer van IJsland. Het diepste punt ligt op 114 meter. Aan de noordoostelijke kust ligt Vellankatla, waar prachtig te zien is dat water van onder het lavaveld het meer in stroomt en ook vanuit een onder de oppervlakte gelegen krachtige waterbron gevoed wordt. Het meeste water in het meer is afkomstig van dergelijke waterbronnen. Slechts een klein gedeelte wordt door de Öxará aangevoerd. In deze rivier bevindt zich ook de waterval Öxarárfoss. Minder belangrijke riviertjes zijn de Ölfusvatnsá en de Villingavatnsá. Ook warme bronnen voeden het meer, zoals die van Varmagjá bij Thorsteinsvík nabij Nesjavellir in het zuidwesten. Het water wordt door de langste bronrivier van IJsland Sogiđ (de Zuiger of de Slurper) naar zee afgevoerd.

links is de Noord-Amerikaanse plaat en rechts de Europese plaat.

Na de lunch vogelen we in het natuurgebied van Flói. Tijdens het fotograferen van roodkeelduikers krijg ik van mijn vrouw Mylčne uit Nederland de tussenstand door van de voetbalwedstrijd tegen de Russen. Onze mannen worden blijkbaar van de mat geveegd. Ik heb me maar op de duikers gefocust. Tijdens het wachten op wat actie van de roodkeelduikers besluit Chas zijn studenten te fotograferen. We overnachten in hotel Eldhestar.

Ann

Dennis

Jim

Zondag 22 juni
Ontbijt om 07.30 uur en nogmaals naar het natuurgebied van Flói voor wat gevogelte en dan langs de zuidkust verder naar Vik. Onderweg stop en lunch bij de grote geijser.

Een beetje waterval of paard  laten we natuurlijk niet lopen.

In de avonduren voordat we naar hotel Vik i Mýrdal gaan, fotograferen we op het diepzwarte strand van Vik

Maandag 23 juni
Vlak voor het hotel Edda Vik i Mýrdal bevindt zich een grasveld waar regenwulpen zich ophouden en ik besluit om 05.30 uur op te staan om ze in alle vroegte lastig te vallen.

Hotel Edda Vik i Mýrdal

Na het ontbijt gaan we verder richting het oosten langs de kust, er is maar één weg, naar ons volgende hotel Skaftafell. Onderweg fotograferen we wat de groep interessant vindt maar ons hoofddoel voor vandaag is het vinden van de jagers.

Dinsdag 24 juni
Om 03.00uur in de nacht op om naar Jokulsarlon te gaan, het gletsjermeer waar de brokstukken die afbreken van de Breiöamerkurjökull gletsjer. Naast de vele drijvende stukken ijs zien we noordse sternen af en aan vliegen om vers gevangen vis naar huis te brengen. We vinden ook wat eiders, sneeuwgorzen en plevieren

Later in de ochtend terug naar het hotel voor ontbijt en wat bijslaap. In de middag zouden we naar het bezoekerscentrum gaan van de gletsjer maar daar is door het matige weer weinig animo voor. Charles grijpt de gelegenheid aan om een photoshop klas te organiseren. Na het diner gaan we naar het natuurgebied Ingolfshofdi voor meer grote jagers en papegaaiduikers. We worden door beheerder Einar Rúnar Sigurösson op een grote hooiwagen geladen en met een tractor naar de berg getrokken. een stevige wandeling bergopwaarts brengt ons bij de zeevogels die daar in groten getale nesten.
Eindelijk puffins met vis in de bek al is het licht weer tegen.

Woensdag 25 juni
Na het ontbijt om 07.30 uur gaan we wat rondrijden in het gletsjergebied in de hoop wat kleine jagers in het ochtendlicht te kunnen fotograferen. We komen naast de jagers ook wat roodkeelduikers, wilde zwanen, scholeksters en IJslandse paarden tegen. Het matige weer doet ons besluiten de avond in het hotel te blijven, een welkome gelegenheid om eens de massa foto's door te spitten.

roodkeelduiker

scholekstertje

wilde zwanen

kleine jager

grote jager

Donderdag 26 juni
Vandaag onze laatste dag in het veld. We verlaten hotel Skaftafelll om via de enige weg langs de zuidkust al fotograferend terug te rijden naar Reykjavik. We gaan eerst nog even terug naar de gletsjer voor wat ijsformaties. Het is opvallend hoeveel bloemen er in het ruige rotslandschap staan.

Tussen de rotsen bij de gletsjer is een paartje tapuiten bezig een hongerig jong te voeden.

Na de gletsjer komen we wat kleine jagers tegen, ze zijn erg populair onder de reisgenoten.

Onderweg maken we een stop bij Nuppstadur waar nog een aantal authentieke IJslandse huizen staat. We schieten wat landschappen en zo hier en daar wil een vogel poseren.

koperwiek

regenwulp

Ergens in de Fossálar stroom is een kleine waterval waar nog wat geoefend kan worden op landschapsfotografie.
aangezien ik geen landschapsfotograaf ben, het lijkt me overigens wel leuk, heb ik niet de filters die nodig zijn om meer uit de watervalplaatjes te halen dan snapshots. Mijn roommate Ivan introduceert het merk Sing Ray en ik zal in de toekomst mijn licht er eens over laten schijnen.

In de namiddag door naar de Dyrhólaey rots voor wat vergezichten en noordse stormvogels.

UIteindelijk terug naar hotel Loftleidur in Reykjavik. aangezien ik vrijdag als eerste vertrek, mijn vliegtuig gaat al om 08.00 neem ik in de lobby al afscheid van iedereen. Mijn room mate Ivan uit New York besluit om 's ochtends met me mee te gaannaar Kevlavik Airport om zijn vrouw Debby op te halen die met hem nog een aantal dagen zal blijven.

Vrijdag 27 juni
Ivan en ik worden om 05.15 uur keurig opgehaald door een medewerker van Gavia Travel en in alle vroegte worden we naar het vliegveld gereden. De rest van de groep vliegt pas in de namiddag terug naar de VS dus zij hebben de ochtend nog om wat in Reykjavik te fotograferen. Ik neem afscheid van Ivan en hoor bij de terminal dat er een staking van de verkeersleiders is dus ik zie de IJslandse bui al hangen. Gelukkig is er iemand die ergens een zak met geld heeft gevonden voor de stakenden want om 10.00 uur komt er bericht dat overeenstemming is bereikt en om 11.00 uur kan ik terugvliegen naar Nederland.